de heenreis en waarom ik naar Zweden ben - Reisverslag uit Malmö, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu de heenreis en waarom ik naar Zweden ben - Reisverslag uit Malmö, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu

de heenreis en waarom ik naar Zweden ben

Door: me myself and I :P

Blijf op de hoogte en volg joanne

12 November 2014 | Zweden, Malmö

Na aandringen en zelf erover nagedacht te hebben ga ik eens een poging wagen om een blog te beginnen, om het vol te houden is een tweede natuurlijk! Maar dat zien we dan wel weer dus sorry als het af en toe te lang duurt of dat er heel lang geen blog komt! Dat kan verschillende redenen hebben of ik ben te druk of er is niks over te bloggen ( wat ik onwaarschijnlijk vind omdat er vaak wel wat gebeurd) of dat ik het gewoon vergeet ;)

Een week geleden heb ik nadat ik van iedereen afscheid heb genomen op reis gegaan naar Zweden. Voor de mensen die graag willen weten wat ik er ga doen: Mijn zus en zwager en mijn 4 nichtjes wonen sinds kort in Zweden. Ik ga hun bezoeken en mijn zus helpen met alle hand en span diensten. Maar dat niet alleen ik ga ook proberen te helpen de schuur aan de overkant te veranderen in een heus kantoor voor mijn zwager zodat hij een betere werkplek heeft dan nu! Ondertussen ga ik leren om zelfstandig op mijzelf te wonen in een heuse 6 persoons camper en leren wat er allemaal bij komt kijken. Verder als laatste doel van mijn reis ga ik voor rust om God meer te gaan zoeken en naar wat Zijn wil & weg is met mij. Dit is een zoektocht opzich met veel cursussen en leerprocessen waar ik zelf veel van ga leren en hopelijk dichter naar Zijn hart te kunnen gaan en mezelf te veranderen ten goede in bepaalde opzichten. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een cursus over mijn identiteit in christus, wie ben ik en waar geloof ik in en wat straal ik uit van Jezus naar mijn omgeving maar ook naar mijzelf toe. En het leuke is dat ik ondertussen ook zweeds ga leren, de volgende keer mag ik mee naar zweedse les. Merk nu al dat ik aardig van dat gebrabbel kan verstaan maar soms kun je er geen touw aan vast knopen van wat het is!

Zoals ik al zei ben ik een week geleden vertrokken naar Zweden. Samen met mijn ouders moesten we de laatste dingetjes inpakken ( voor je gevoel vergeet je de helft) om eerst naar mijn tante in het oosten te gaan bivakkeren. Zo hebben we al een hele rit erop zitten maar kunnen we ook bij slapen. Tis een soort van tussenstop ;) Om 23.30 uur was het tijd om te vertrekken richting Duitsland om daar de boot te nemen richting Zweden. Dit ging niet geheel vlekkeloos. We moesten op een gegeven moment naar Bremen maar dat was afgesloten en er was geen omleiding te bekennen. Zegt niks over de duitsers maar het is niet geheel verrassend vind ik... We hebben een uur lopen rond rijden voor een andere route of omleiding in de buurt. Dit kwam tot ergenis van ons allemaal omdat we op tijd op de boot moesten zijn. Mijn vader heeft dus aardig door moeten rijden wilde we het halen in Rostock. We gingen met een grote boot dat de tnt expres heette. Het is een soort van vervoersboot waar heel veel vrachtwagens ( alleen maar mannen) op zitten. Die worden daar heen en weer gebracht. Ik heb in mijn leven nooit zoveel vrachtwagens gezien!! De ene na de andere ging erop... ik had zelfs het idee dat we de enige persoonsauto waren in die hele autokazerne ;) pff wat een vracht en wat wordt er veel heen en weer vervoert qua handel. Zo zie je maar weer hoe de economie draaiende wordt gehouden in landen zoals Zweden. Het was niet zo’n hele grote boot! Tenminste ik ben wel eens eerder met de boot geweest naar engeland toen en dat was veel luxer en groter dan deze... Deze boot had namelijk 1 winkeltje, veel slaapcabines, gokautomaten en een grote relaxruimte waar je kon eten en tv kijken en ook eten kon kopen( voor de rokers was er een speciale ruimte waar ze even een stoomlocomotief konden zijn) Helaas stond er wel uitdrukkelijk op dat je niet mocht slapen in de relaxruimte!! Beetje jammer weer maar goed dat is natuurlijk zodat je een slaapcabine gaat huren zodat ze geld aan je verdienen;) Maar goed wij hebben lak aan de regels af en toe en sliepen heerlijk ff op de banken en werden niet eens gepakt! De reis duurde ongeveer 6 uur en k kan je wel zeggen dat was egt een lange rit mss iets te lang!!! We werden namelijk wakker van harde bonken die tegen de boot aankwamen. Scheen er een hevige storm te wezen en het scheen ook dat het nooit gebeurde dat de boot zo hard heen en weer ging. Moet zeggen als je wilt weten hoe het is als je ouders dronken zijn dan moet je ze laten lopen op de boot!! Ze gingen namelijk heen en weer en tegen dingen aan botsen hahaha... bij mij viel het wel mee... op de 1 of andere manier kon ik er tegen en had ik er geen last van tenminste nauwelijks!! Mss komt het door bepaalde dingen dat ik er beter mee om kan gaan (wat dat is dat laat ik het midden) Maar de zee was egt woest en het water botste met grote golven over de boot heen... bam bam! Zelfs de vrachwagenchauffeurs keken naar buiten naar wat er allemaal gaande was! Het heeft, dat moet ik wel zeggen, iets spannends en als je eten gaat halen is het wel ff leuk want je moet goed balanseren! Leuk dingetje is wel dat mijn moeder midden in de relaxruimte per ongeluk hard ging boeren terwijl ze eigenlijk iets wilde zeggen! Nou blijkbaar heeft het goed gesmaakt ;P en hebben sommige het gehoord want je zag een aantal mannen omkijken! Lkkr bezig mam! Na heel veel geslapen en wat gegeten te hebben kwamen we in de haven van trellebörg aan in Zweden.. Nu was het nog 4 uur rijden met de auto richting Malmö en dan richting Lindrås waar mijn zus woont in een stuga (huisje)... wat mij als eerste opviel is dat het er nu grauw en grijs is net zoals in Nederland nu denk ik zo ongeveer. Maar wat je helemaal opvalt is dat het heel laat licht is en heel vroeg donker!! Om 3 uur begint het al een beetje te schemeren en om 4 uur is het al zo donker dat je niks meer ziet... de wegen zijn ook vaak niet verlicht dus je moet goed opletten met rijden!! Wel is het hier super mooi qua natuur en zijn er best wel veel meren! Uiteindelijk kwamen we aan in Lindrås... tis een klein dorpje waar iedereen elkaar kent... een soort van ons kent ons. Je hebt er 1 kerkje, 1 school waar van alles in georganiseerd wordt en je hebt verder wat inwoners... schijnt dat ze zelfs op zondagmiddag een gezamelijke ( vrouwen en mannen apart natuurlijk) sauna hebben en dan zo sociaal met elkaar gaan praten... dit moet ik nog meemaken maar het blijft voor mij een aparte gewaarwording als ik erover nadenk... gezellig zullen we samen naar de sauna gaan om bij te kletsen - _-‘ no thank you maar ik ga het proberen... toen we aankwamen allemaal knuffels gekregen van mijn zus & zwager en mijn nichtjes... wat is het fijn om ze weer te zien en om ze vast te houden  daar wordt ik egt super blij van!! Heb ze namelijk best wel gemist afgelopen tijd en zkr mijn zussie ;) Ze had speciaal kaneelbroodjes gemaakt wat ze vaak eten met de ficka... in mijn volgende blog zal ik het meer hebben over de gebruiken in Zweden en wat ik de afgelopen weet allemaal heb meegemaakt! Maar goed terugkomend op de kaneelbroodjes... we hebben het huis gezien en natuurlijk mijn campertje  Tis een klein campertje maar voor mij is het precies goed! Ik heb er alle voorzieningen die ik nodig heb voor de avond als ik daar zit... (het meeste zit ik toch in de woonkamer bij mijn zus) Er is verder 1 schuurtje wat omgetovert moet worden naar een kantoor maar ernaast ligt er allemaal rommel... net als de paardenstal waar de kinderen spelen vooral en waar de rest van de spullen staan.. achterin heb je een hele grote schuur met onwijs veel rommel van de verhuurder waar mijn zus & moeder graag inzitten te snuffelen... (mij niet gezien daarin ) ook hebben ze een kippenhok met 9 pluiskippen... die zijn zo schattig en het zijn nog jonkies dus het scharrelen gaat ook nog een beetje op een vreemde manier... (onhandig)... maar na zoveel uur zijn we eindelijk gesetteld in de camper en kunnen we morgen beginnen om het mooie Zweden te ontdekken!

Ik wil als laatste een citaat meegeven en hoe ik nu aan het begin sta van mijn reis en dat is jeremia 29: 11 Want Ik weet welke plannen Ik voor u heb, zegt de HERE. Met deze plannen heb Ik voor u het goede op het oog en niet het kwade. Ik wil u weer een toekomst en nieuwe hoop geven.12 Als u tot Mij bidt, zal Ik luisteren.13 U zult Mij vinden als u Mij zoekt en het oprecht van Mij verwacht.
reisgroetjes vanuit zweden!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joanne

ben voor 4 maanden in zweden en hou graag door middel van blog op de hoogte van wat ik allemaal meemaak ;)

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 4766

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 16 Maart 2014

A swedisch adventure

Landen bezocht: