OM Teenstreet ~ theme: Written - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu OM Teenstreet ~ theme: Written - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu

OM Teenstreet ~ theme: Written

Blijf op de hoogte en volg joanne

14 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Op een dag was mijn zus op internet bezig en zag op de site van OM ( Operation Mobilisation) dat er een teenstreet werd georganiseerd... Mijn zus kent OM best wel goed en vind het een leuke maar vooral creatieve organisatie die naar buiten treden op een hele andere manier.. wat ze doen is aan de hand van creatieve ideeen het evangelie vertellen over de hele wereld. Een goed voorbeeld ervan is de Logos Hope.. Dat is een schip waar je een paar jaar op kan met verschillende nationaliteiten van mensen... Je doet van alles aan boord en woont in een heel klein hutje op het schip zelf... het schijnt van wat ik van mensen heb gehoord die meegeweest zijn een unieke ervaring te wezen.. Je gaat langs allemaal landen en steden en verkondigd het evangelie op het schip maar ook daarbuiten... Mij lijkt het niet zo om zo lang op een schip en op elkaar te zitten en vind als je dit wilt doen dat je dan egt geroepen moet zijn om het te doen. Zelf ben ik wel een wezen kijken op het schip toen het in scheveningen lag en het is wel gaaf om te zien en de verhalen te horen. Mijn zus heeft toen zelfs iemand bij haar op bezoek gehad die op de Logos Hope zat.. Die bleef toen een week logeren bij mijn zus. Dat doen ze namelijk ook dat je je huis beschikbaar stelt voor de mensen die erop zitten want die willen ook wel eens een keer wat anders dan op de boot zitten. Ik was er toen ook een dag en ik weet nog dat diegene uit afrika kwam of zo maar dat is alweer 4 jaar geleden dus zoveel weet ik er niet meer van.. Maar goed mss kennen jullie OM van heel wat anders.. Ik ben met OM in aanraking gekomen toen ik op opwekkking was vorig jaar.. ze hadden op het jongerenterrein een hele grote tent waar het constant druk was.. Misschien kan je je herinneren dat je tent ingericht was als luchthaven waar je dan een vliegtuig kon nemen naar HARVEST.. Zo heette de tent ook.. helaas kan ik niks verklappen van wat er in de tent afspeelt maar ik zeg het is de moeite waard om er eens een bezoekje te nemen want het veranderd je denkpatroon over de wereld enorm!! Je gaat iig op een creatieve manier kennismaken hoe de wereld in elkaar zit en hoe moeilijk het geloof eigenlijk is. Zo kwam ik dus in aanraking met OM en wist ik er wel het 1 en ander ervan af! Maar goed mijn zus zat dus te surfven op de site van OM en zag dat er teenstreet was en dat ze vrijwilligers zochten.. Teenstreet is wat er in de zomer wordt georganiseerd en is heel erg bekend in Duitsland vooral.. er komen dan meer dan 7000 jongeren op af dus das wel groot! In nederland wordt het niet georganiseerd omdat ze vinden dat daar weer andere activiteiten belangrijker zijn.. Het is speciaal voor tieners en krijgen allemaal lectuurs over het geloof ... Mijn zus dacht omdat ik wat ervaring heb met tieners door opwekking 3 jaar dat ik mss dat kon gaan doen als vrijwilliger... zo kan ik ook meteen contact maken met nieuwe mensen en kan ik eens zien wat OM nou doet in Zweden.. Meer te weten komen over OM dus ;) Eerst twijfelde ik egt om het te gaan doen.. omdat ik niemand ken en iedereen spreekt zweeds en tja het leek me gewoon een barriere teveel.. maar jah laat ik nou net geleerd hebben dat wat er op je pad komt van God dat je dat gewoon moet doen en Hem moet volgen in alles... en ik had het gevoel gewoon dat ik daar moest zijn alleen stond ik erzelf niet zo voor open.. dus met het hart in de keel heeft mijn zus OM opgebeld en ze vroegen meteen of ik er kwam slapen enz. En toen was voor mij de beslissing gevallen om het te gaan doen als vrijwilliger... gewoon de knoop doorhakken en laat God zijn werk doen.. Maar toen ik eenmaal wist dat ik het ging doen was ik er heel enthousiast over en had ik er egt zin in om op avontuur te gaan ( letterlijk) wat was namelijk het geval: Ik moest zelf door Zweden crossen met het openbaar vervoer om er te komen... (dat was namelijk ook 1 van mijn struikblokken om te gaan) omdat ik het openbaar vervoer helemaal niet kende en dan zou ik ook nogs eens in mijn eentje reizen... brrr ik zag mezelf al ergens stranden midden in Zweden.. Uiteindelijk dus wel gedaan en nadat ik de backpack had ingepakt met wat slaapspullen was ik klaar om te gaan.. best wel spannend om in je eentje door een vreemd land te reizen want ik reis wel veel maar altijd met iemand samen.. Jah in Nederland doe ik het vaak in mijn eentje maar daar ken ik het op mijn duimpje ( das niet meer zo spannend) Dus met mijn grote backpack bij de bushalte staan richting Grannå.. mijn zus had nog een foto ervan gemaakt en gezegd tegen mijn ouders dat ze mij op de bus hadden gezet naar huis:P ( is niet waar off course) Ik had geluk dat de juffrouw van de school van mijn nichtjes naar Grannå moest en wist precies wanneer ik eruit moest om over te stappen in een andere bus richting Jönkoping ( daar was het namelijk en dan in de wijk dat Raslatt heette dus ik moest nog een keer overstappen) Gelukkig hoefde ik in Grannå niet zolang te wachten op de bus richting Jönkoping stad... Het was maar een paar minuutjes ( wou dat dat in Nederland ook soms was als ik naar Rijnsburg ging, dat zou zoveel schelen qua tijd ;) ) Het was een mooie rit richting Jönkoping omdat je langs het meer Vattern (water) ging en aan de andere kant had je allemaal rotspartijen.. ik had heerlijk mijn muziek op en kon het allemaal goed volgen... Eenmaal in de stad zag ik toen ik de bus zat al wel mijn bus wegrijden die ik daarna moest hebben... tja das wel ff balen en nieuw plan maken! Dus op de eindbestemming ff gekeken naar de borden en wist nog dat iets verder de stad in een bushalte was waar ik ook op kon stappen.. Uiteindelijk ff gelopen en gekeken welke ik moest hebben.. bus 3 richting Raslatt leek me wel wat ;) die heb ik dus genomen en ben bij het winkelcentrum eruit gegaan.. toevallig was ik met de camper al eerder bij dat winkelcentrum geweest en wist dat er een winkel van OM er zat.. dacht als ik daar heen ga kan ik mss de weg vragen naar het evenement Teenstreet.. Natuurlijk heb ik wel ff lopen neuzen in de winkel en daarna aan de kassiere gevraagd waar het nou was... ze wees me op het hoofdkantoor iets verder in een flatgebouw.. najah kan niet missen denk ik zo en jah hoor ik had het uiteindelijk gevonden.. hoorde wel dat ik de verkeerde voordeur had want herkende de bel niet hahaha... Eenmaal binnen zag ik dat iedereen aan het werk was nog voor het event.. wel kreeg ik een quick tour van het gebouw en heb met iedereen kennisgemaakt.. ze herkende me wel want jah ik ben natuurlijk de enige Nederlander in het hele gezelschap. Ik werd geleid naar de kerk waar alles was en ik stelde me voor aan mensen.. had met een paar mensen gepraat die vrijwilliger zijn bij OM en de Logos hope hadden gedaan.. Heel erg interessant om hun verhalen te horen! Uiteindelijk was het tijd om te registreren en mijn intrek te nemen in de school.. Jah ik heb geslapen in een schoollokaaltje met andere meiden.. er waren iets van 6 lokalen met 18 personen erin.. en dan had je ook nog een jongens kant en iets verder nog meer lokalen dus was het aardig druk! Ik sliep met nog een 7 meiden op 1 kamer.. het zijn allemaal tienermeiden ( dat kon je wel merken) en ze vonden het super gaaf dat ik erbij was als buitenlander.. Het was egt een groep die elkaar goed kende dus egt ertussen komen kon niet maar ik kon wel met hun af en toe een praatje maken.. Ook was er een oud leidster bij mij die er was voor mij als ondersteuning vanwege de taalbarriere met die meiden.. best wel handig agteraf gezien. Nadat we het lokaaltje hadden omgeturnt in to a sleepingroom was het voor mij tijd om eens verder te kijken.. Je had zeg maar twee locaties.. de school en de kerk.. in de kerk werden er seminars gehouden en kon je chillen.. In de school was het slapen en had je een grote gymzaal waar dan de grote dienst werd gehouden.. De eerste avond werd er al een dienst gehouden en was ik wel heel erg benieuwd hoe dat ging worden met de liedjes en preek... gelukkig wist ik dat er een Nederlands paar uit Delft zou komen om te spreken. Die zijn verantwoordelijk voor OM in Nederland. Over de preken hoefde ik dus geen zorgen te maken want die waren toch in het Engels en werd vertaald naar het Zweeds ( heerlijk een keer makkelijk en verstaanbaar ) De liederen waren in het zweeds maar waren herkenbaar voor mij want normaal zijn ze in het nederlands of in het engels ;) En gelukkig ken ik de meeste liedteksten uit mijn hoofd dus dat was ook geen probleem.. wel waren er soms van die zweedse liederen tussendoor maar die waren zo mooi dat het niet erg was om ze mee te zingen.

Het thema van het weekend was Written ( schrijven) het geschreven woord. De bijbel is aan ons gegeven als het geschreven woord maar is het ook in ons hart geschreven. Zijn de teksten ook in ons hart want als dat zo is kan God veel meer tot ons spreken want God gaat niks zeggen wat in druist tegen het woord in. Nou ben ik zelf niet zo’n lezer en duurt het lang voordat ik egt in een boek zit. Met de bijbel is dat niet anders bij mij... de meeste teksten weet ik wel maar waar ze staan, geen idee! Als ik meer ga lezen en meer de teksten tot mij neem en het schrijf in mijn hart, kan God ook meer doen en meer praten met mij. Het heeft ook een positieve invloed op jezelf want alles wat er naar je toe wordt gegooit qua wat niet waar is kun je bestrijden met de waarheid ( kun je het nog een beetje volgen?) Iig is het de bedoeling dat je meer in het woord gaat lezen zodat God geweldige dingen kan doen in je hart en in je leven. Je kan spreken naar mensen en je kan het woord uitdelen aan mensen.. Het licht zijn in de wereld en het zout op aarde.. Maar wat natuurlijk ook zo is, is dat je je ervoor de tijd ( just do it! Gewoon doen) moet nemen om in je de bijbel te lezen en te bestuderen wat God zegt. En dat is kan best wel eens lastig wezen want we worden zo opgeslokt in de drukte van het dagelijks leven en de mobiele eenheid.. continu zit je op je mobiel of heb je weer ergens een afspraak waar je naar toe moet.. Terwijl God elke dag iets vraagt van je tijd ook al is het niet veel.. maar het schiet er gewoon zo bij in dat God eigenlijk op een laag pitje gaat staan. Voor mijzelf merk ik gewoon dat ik steeds meer het woord wil lezen en gaaf het is wat er allemaal staat. Ik kom steeds meer tot de ontdekking hoe God praat in zijn woord en hoe mooi het is. Hij wil ons het beste geven maar we moeten er wel naar uit strekken.. Ik zou bijvoorbeeld meer Gods stem willen verstaan maar als ik niet naar het woord uitstrek kan God moeilijk tot mij praten want Hij praat toch via Zijn woord ;) En als je meer teksten weet hoe gaaf is het dat je mss er iemand mee mag bemoedigen maar ook jezelf elke dag! Ik zelf wil dus meer lezen en hoop dat ook meer te doen.. Ze zeiden ook dat het niet goed is om het in je eentje te doen maar 1 keer in de maand met een groep erover te praten of iig met iemand het erover te hebben. God heeft ons aan elkaar gegeven en niet voor niks. We zijn als een eenheid en Lichaam en wil dat we elkaar opzoeken.. Er staat ook in de bijbel dat als er drie of meer in zijn naam bijeen zijn dat God er is dus het is goed dat we dit met elkaar delen en erover praten.. God kan dan ook werken naar elkaar toe doordat we Zijn liefde dan delen en bemoedigen. Gaaf toch nou dat was mijn samenvatting over de preken die ik dat weekend heb gekregen.. ;)

Na de eerste avonddienst ging ik vroeg naar bed want de volgende dag zou een drukke dag worden met veel geklets in het engels en met mensen.. In de ochtend moest je vroeg opstaan voor het ontbijt want anders had je niks.. Als ik meestal aan tafel zit probeerde ik steeds bij andere tieners of vrijwilligers te zitten om een praatje te maken en wat hun nou van OM vinden of teenstreet.. Na het ontbijt was er weer dienst en moesten we natuurlijk eerst een warming up doen.. was wel grappig want het was een liedje dat iedereen wel kent met gebaren.. alle tieners deden gewoon mee en dat zie je toch niet vaak.. Wat ik ook gaaf aan de ochtenddienst vond is dat ze vrijblijvend dingen doen. Het nederlandse koppel was ziek en niet lekker maar gingen gewoon door. Nu hadden ze gevraagd of we voor ze konden bidden. Dit deden ze aan de hand van dat het stel naar voren moest gaan en de tieners gingen geheel uit zichzelf ( niks opgelegd) naar voren met z’n allen en de handen opleggen op het paar.. het was zo gaaf om te zien dat ze zo de vrijheid nemen om het te doen. Ik zie mensen dat in Nederland egt niet snel doen of het is meer opgelegd dat je het moet doen. Neej deze tieners voelden zich vrij om naar voren te gaan en te bidden en handen op te leggen.. En dat merkte ik in alle gesprekken met de tieners.. ze bemoedigen elkaar en staan voor elkaar klaar.. je merkte een eenheid bij de tieners dat zo gaaf was om ff een onderdeel van uit te mogen maken.. ik ben natuurlijk een vreemdeling tussen al die tieners maar ze namen mij gewoon op in de grote groep en in die eenheid! Ze zijn zo met God bezig en zo hongerig ernaar en je merkte onderling dat er zo’n goede sfeer hing.. Na de dienst gingen ze in groepen uiteen.. dat zijn netwerkgroepen.. kleine groepjes en dan bespreek je zeg maar de dienst.. Aangezien ik geen zweeds kan praten of verstaan hadden ze voor mij speciaal mensen van OM gevraagd om met mij dit te gaan doen.. Ze konden de brief in het zweeds vertalen en ze konden engels.. dat vonden ze niet zo erg.. Ik zat met Lisa uit Zweden, Joy Linn uit Azië en Hannah uit Oostenrijk.. Internationaal groepje dus ;) Tijdens het gesprek merkte ik dat ze onwijs open waren naar mij toe en dat ze met dezelfde dingen worstelen zoals tijd nemen om te lezen. En we keken ook naar wat is nou de oplossing voor hun ervoor en hoe zou je dat meer kunnen doen.. alle vier hadden we zo onze verhalen en onze praktijkervaringen ermee. Maar we konden elkaar ook bemoedigen erin en hoe God naar ons zou kijken.. Er stond niet in de brief dat we moesten eindigen in gebed maar deden dat wel omdat we dat op ons hart hadden.. Het was heel bijzonder en merkte dat God erbij was  Daarna was het weer lunchtime ( warm eten) en ging ik weer gesprekken aan met andere tieners en vrijwilligers.. Als ik alle verhalen hier uit typ ben ik nog wel ff bezig dus als je meer wilt weten wil ik het graag delen met je ;) Ook heb ik heel veel geleerd van mensen met ervaringen en hoe ze met bepaalde dingen omgaan wat ik zeker meeneem naar huis ( jeetje das al over een maand) In de middag waren er twee seminars.. de eerste heb ik geskipt omdat ik toen met iemand aan het praten was wat uiteindelijk een goed gesprek was en heb ook met diegene een beetje opgetrokken af en toe om te praten maar de tweede heb ik wel gedaan omdat dat van Nederlandse sprekers was. We konden vragen stellen en hun gingen die proberen te antwoorden.. Nou het waren niet de eerste de beste vragen.. jeetje wat moeilijk.. het ging over gods stem verstaan, stel je date met een ongelovige wat zegt de bijbel erover, hoe zit het nou met de oorlog, homosexualiteit en over de eindtijd.. phoe die zweedse tieners weten ze wel te stellen zeg!! In de avond nog ff wat gegeten en daarna was het weer dienst die egt super bijzonder was.. je merkte dat God aanwezig was en ik was ook zweedse liederen aan het zingen waarvan ik niet wist wat het betekende.. maar ik wist wel dat ik de Heer ermee diende dus ik zong heerlijk mee.. In de avond heerlijk ontspannen met mensen gepraat en ook ff in mijn bijbeltje gelezen..

het werd alleen een beetje laat want ik was nog met iemand aan het kletsen die de jongeren doet in Jönkoping: Ze proberen jongeren van de straat te halen en dat ze niet in vandalisme gaan.. Het jongerencentrum heet The Zone en er gaan allemaal jongeren naar toe.. ook moslimjongeren want het is niet perse christelijk opgezet... wat ze doen is dat ze de oudere jongeren iets laten organiseren voor de jongere generatie.. dit kan in de vorm zijn van een filmavond of iets anders... Ze worden erin begeleid en krijgen zo steeds meer verantwoordelijkheid naar de groep toe maar ook in hun eigen leven.. schijnt dat aan het einde van het traject dat ze dan zorgen dat ze een baantje krijgen en dat ze weer de maatschappij in kunnen gaan...ze krijgen dus ook les in verantwoordelijkheid over hun leven, financiën enz.. wardoor ze in de maatschappij beter kunnen functioneren.. vaak is het namelijk zo dat die jongeren uit grote gezinnen komen en die maar in klein flatje wonen op elkaar.. ze krijgen geen aandacht van hun ouders en moeten het zelf zien te rooien. Daarom is het goed voor de jongeren dat OM zo’n programma heeft opgericht. Ze krijgen daardoor een bepaalde basis mee. Het mooie is dat de jongeren weten dat OM christelijk is maar dat maakt voor hun niks uit. Ik vind het ook wel een getuige op zich dat er jongeren zijn die meewerken en ook meegaan met teenstreet en in feite dus het evangelie kunnen vertellen onder hun... ik bedoel ze worden wel geaccepteert zonder dat ze worden veroordeelt dat ze christelijk zijn en kunnen op die manier ook een Licht zijn tussen die jongeren.. Zondag was er ook weer een dienst en mijn zus, zwager en de kids waren daar ook bij en waren gereist met de camper.. We hebben wat met de mensen gepraat van OM en mijn zus en zwager hebben ook ff de tijd ervoor gehad.. Ze hadden uiteindelijk een afspraak gemaakt met OM maar is uiteindelijk niet doorgaan omdat we ziek waren. Maar wat ik vooral geleerd heb is dat ondanks dat we zoveel nationaliteiten hebben ik eigenlijk nog zoveel broers en zussen niet ken en niet vanaf weet maar ook dat God meer in je hart kan werken als je Zijn woord leest. Was ook blij naar huis te gaan want ik was moe van alle gesprekken in het engels en de indrukken!

  • 16 Februari 2015 - 12:18

    Mam:

    Hoi Joanne


    Zo zie maar weer als je in Aktie komt dan

    beleef je nog eens wat.
    Wel stoer om alleen op pad te gaan.
    En wat deze mooie ervaring uit zal werken dat zal de tijd leren!!
    Genoeg om mee aan de slag te gaan zou ik zo zeggen!!!
    Lieve Gr mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joanne

ben voor 4 maanden in zweden en hou graag door middel van blog op de hoogte van wat ik allemaal meemaak ;)

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 4743

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 16 Maart 2014

A swedisch adventure

Landen bezocht: