God nytt år! & On the road again ;) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu God nytt år! & On the road again ;) - Reisverslag uit Jönköping, Zweden van joanne leeuwen - WaarBenJij.nu

God nytt år! & On the road again ;)

Blijf op de hoogte en volg joanne

08 Februari 2015 | Zweden, Jönköping

Na kerst komt oud en nieuw.. Nou is bij ons tweede kerstdag een traditie om een mega puzzel te doen van jan van haasteren... Ik zal je zeggen daar ben ik dus een paar dagen mee bezig geweest.. Maar ondertussen dat ik aan het puzzelen was heb ik wel de top 2000 geluisterd... Tja een muziekfanaat kan nou eenmaal nie zonder ;) hierdoor kregen we het gevoel richting oud en nieuw te gaan... we hadden zelfs in de gezamelijke keuken boxen neergezet zodat iedereen het kon horen in het huis!! Geniaal erg muzikaal gezellig! Natuurlijk denk je nu wat zouden ze hier in Zweden nou aan oud en nieuw doen. Ik was daar ook wel benieuwd naar maar aan de hand van een klein voorbeeldje kun je merken hoe belangrijk de zweedse mensen oud en nieuw vinden. Toen met kerst gingen we naar de supermarkt voor inkopen en midden in de winkel stonden manden en 2 meter aan stellingen met kerstspullen om te verkopen. Van kerstslingers tot aan kerstservetten.. alles was er en dat kon je egt van ver al zien in de winkel. Tijdens oud en nieuw gingen we weer naar de winkel en op dezelfde plaats in het midden had je ook wel weer wat staan maar 1 mandje met feesthoedjes en 1 stelling met wat sierseltjes zoals happy new year! Merk je het verschil. Ze doen er wel aan maar vinden het niet zo heel erg belangrijk om te vieren.. Kerst daarin tegen is veel belangrijker dus die vergelijking is hier heel anders qua vieringen. Natuurlijk zijn wij ras egte nederlanders ( ikkuh wel tenminste) en houden nou eenmaal van vuurwerk... ( in de mate waarin mensen van vuurwerk houden hou ik er heel erg van en is nix te gek ;) Helaas kon ik dit jaar niet grote uitgaven doen voor het mooiere vuurwerk ( die zijn weer voor volgend jaar) maar moest ik het doen met wat zweeds vuurwerk.. Ach we maken er wat leuks van. Ik heb voor iedereen wat vuurwerk gekocht namelijk 8 vikingen pijlen,kindervuurwerk, een glitterfontein en een wensballon... We kochten ze bij een plaatselijk winkeltje dat volgens ons nie doorkwam bij de veiligheidscommissie.. Ze hadden namelijk buiten twee grote kaarsen aangestoken vlakbij het vuurwerk om mensen uit te nodigen naar de winkel. Je kan wel raden hoe raar we opkeken toen we dat zagen want 1 vonkje en alles staat in vuur en vlam.. egt slim maar ach om de hoek was er tog een brandweerkazerne met wat brandweerwagens..;) wat we leuk vonden is dat de vikingpijle allemaal voorzien waren met plaatjes van stoere vikingen.. het was wel grappig om te zien want ze waren zo gemaakt dat het egt fantasy figuren waren.. We hebben er zelfs nog namen opgeschreven om het nog leuker te maken :P Wie dat zijn dat laat ik voor mijzelf iig waren de namen van mijn zwager en van de familie van bergen erop gezet en de rest zeg k lkkr niet :P De rest van de dag bestond uit het bakken en maken van oliebollen,appelbeignets, gevulde eieren, kleine croissantjes en nog meer lekkere dingen maken zodat we in de avond een goed feest konden maken.. We hebben in de avond samen de tv draait door gekeken en daarna alles klaargezet om het nieuwe jaar in te luiden.. Doordat we live verbinding kunnen krijgen met nederland konden we dus via een nederlandse zender de ontwikkelingen volgen en zo ook lekker in het nederlands aftellen.. Daarna ben ik naar buiten gesprint om vuurwerk af te steken :P En een voordeel is je hoeft niet zoveel mensen geluk te wensen met zoenen... bleh!! Alleen wat ik wel miste waren mijn vrienden die samen allemaal uit gingen en oud en nieuw vierde, de gezelligheid! Helaas was het in ons geval dat het onwijs hard waaide en dat het erg moeilijk was qua afsteken.. Maar ik heb die vikingen tog afgestoken en had verwacht dat het niet zoveel zou zijn maar dat viel uiteindelijk wel mee.. het was mooi siervuurwerk met veel kleuren.. en de fontein was ook niet mis maar het duurde allemaal wel kort.. ( merk je toch dat je langer gewend bent door ander vuurwerk) per ongeluk ging de laatste door de wind richting de schuur en ging het nog net aan goed.. oeps -_-‘ daarna mochten de kinderen lekker spelen met het kindervuurwerk en was het zo een mooie avond.. De wensballon konden we uiteindelijk niet doen omdat het zo hard waaide! Nu hebben we daar een ander idee voor gevonden. In de laatste week voordat ik weg ga gaan we um speciaal oplaten.. ik zet er dan wensen op voor nederland, gebeden en dingen.. en laat het dan symbolisch de lucht in gaan naar God toe.. ik vind dat zelf een mooie afsluiting van mijn tijd hier in Zweden en een nieuw begin in Nederland..

Out on the road with the Camper
Nu hadden we het plan dat we met camper op pad wilden gaan. Nou was eerst het plan om voor oud en nieuw te gaan maar door dat de handrem gebruikt was en vastgevroren door de sneeuw & ijs.. Er ligt namelijk een aardig pakje sneeuw en elke avond vriest het behoorlijk. Snugger was het dus niet.. want hierdoor moesten we proberen de handrem onder de camper warm te maken zodat we op weg konden.. en wat ik ervan geleerd heb gaat dat niet zo heel erg snel. Namelijk een paar dagen!! Dus we besloten zodra de remmen het weer zouden doen dat we dan de volgende dag weg konden gaan. Nou dat was gebeurd op oud jaar en in het nieuwe jaar gingen we dus meteen weg richting de stad Jönkoping. Met z’n 7en in een camper en voedsel voor minstens een week aan boord gingen we op 1 januari 2015 weg ( een goede manier om het nieuwe jaar in te luiden)! We stonden op een campingplaats vlakbij het meer vattern ( wat wateren betekend) en heel dichtbij Jönkoping ( wat je te voet kon doen) Er was alleen 1 nadeeltje of iig wat best wel spannend was. We hadden namelijk niet gekeken naar de weersvoorspellingen want in de avond hadden we steeds een flinke storm. En als je aan het grote meer zit heb je ook nog eens de lucht van het meer erbij ( net zoals in katwijk je de zeelucht hebt) dus het was best wel hevig! De camper ging in de avond alle kanten op en de kinderen waren bang dat ie om zou vallen. Ik zelf was niet bang maar kon door al dat ruige heen en weer geslinger van de camper niet slapen en ook de anderen niet. Yep it were stormy nights!! De eerste avond toen we aankwamen zagen we aan de overkant van het meer en in de bergen allemaal lichtjes van de stad! Het was een super mooi uitzicht! En toen we langer keken zagen we vanuit de lichtjes ( de stad) professioneel vuurwerk de lucht in gaan. We hadden egt geluk dat we op dat moment er waren en konden zien :D

De eerste dag gingen we langs het meer lopen richting de stad. Ik vind het altijd zo mooi aan het water, dat ruige en mooie meer tussen de bergen... Ik geniet dan van het uitzicht en ga dan met God praten over van alles en breng het samen met Hem naar het water.. dat voelt altijd zo heerlijk met die wind erbij en voel me rustig worden dan :D Dus als je me een keer meeneemt naar de zee of naar een groot meer midden in de natuur, daar zeg ik geen neej tegen ;) Eenmaal in de stad merk je dat je afgelopen tijd op het platteland en in de rust hebt gezeten. Je bent de stad niet meer zo gewend, iig de drukte ervan. Maar je zit er weer in voordat je het weet. Alleen is in Zweden alles best wel duur dus inkopen doen gaat niet egt voor ons op. Wel zijn we naar een grote lopes ( kringloopwinkel) geweest van het leger des heils. Ik zelf vond er niet veel aan want tja ik houdt daar niet zo van. Maar mijn zus was egt ff lekker aan het shoppen!! Uiteindelijk zijn we nog in een paar winkeltjes geweest waar ik het wel leuk vond om te shoppen ;) :P maar niks gekocht. We hebben nog ff lekker gegeten en een sapje gedronken. Daarna zijn we op weg gegaan naar een christelijke boekwinkel. Allemaal leuke dingetje die ik leuk vind om te geven... mar bij de christelijke cd’s wordt ik altijd weer hebberig vanwege de mooie muziek ...en uiteindelijk aan het einde kon ik het niet laten om er eentje te kopen. Heb de nieuwste wow worship hits 2015 gekocht ( het was net uit) en draai um nu al grijs!! Heerlijk die aanbiddingsnummers :D Mijn zus en zwager hebben nog boeken en een zweedse bijbel gekocht! Dat hebben we niet in 2 uur gedaan hoor maar meer dan een halve middag waarbij de winkel bijna ging sluiten.. Daarna zijn we met bus terug gegaan. Dat gaat vrijwel anders dan met een ov. Je moet namelijk zeggen wat je eindbestemming is en dan gaat de buschauffeur een ticket tot aan de eindbestemming uitprinten. Dat betaal je dan en dan hoef je met het overstappen niks meer te doen. Ideaal maar jah denk dat je er makkelijk fraude mee kan doen. Verder vond ik het wel leuk om met het openbaar vervoer te gaan want zie je wat van de omgeving van de stad. Beetje avontuurlijk tog ;)

De dag erna waren we best moe want we hadden niet zo goed geslapen door de hevige storm. Maar dat kon de vreugde van ons allemaal niet deren. Zeker van de kinderen niet!! We hadden namelijk afgesproken dat we een dag lang zouden gaan zwemmen. Die meiden wilden eigenlijk al de eerste dag maar we wilden eerst wat anders doen dus werd het op dag 2. Dus alles inpakken en op naar het zwembad. Wat trouwens heel dichtbij de camping zat. Nu moet je denken dat er niet overal in Zweden een zwembad is. Het is al heel luxe als er eentje is. Maar we wisten dat er in Jönkoping eentje was die volgens zweedse begrippen heel erg groot was. Je had een bad met een glijbaan en een golfslagbad met een stroomversnelling, twee bubbelbaden, 1 klein badje voor de allerkleinsten, een 25 meter bad iets verderop en daarna iets verderop waren er duikplanken... Maar die duikplanken waren niet zomaar duikplanken!! De hoogste was namelijk 10 meter hoog!! Najah mij niet gezien om dat te gaan doen maar mijn zus ging wel van 7,5 af en 1 van de kids van de 10 meter... nou dat vind ik erg knap. Wat je ook had is een klimwand in het water en je kon onder water kijken... je kon dus zien hoe iedereen het water in sprong vanaf die duikplanken maar dan onder water... dat was wel gaaf om te zien. Verder ben ik natuurlijk nog ff gezellig met mijn zus in de sauna geweest.. uhh laten we zeggen dat het een aparte ervaring was... ze zijn hier heel erg gewend om bloot te gaan zonder schaamte... je mocht gelukkig gewoon in badkleding gaan maar sommige gingen dus ook naakt... ik voel me dan niet egt op mijn gemak na een tijdje dus ben ik eruit gegaan. Dit doen ze trouwens in Linderås ook op de zaterdagavond met alle buren en mensen van linderås. Vrouwen en mannen apart natuurlijk ( zo was het ook in het zwembad) maar ze vinden het prima om naakt te gaan. Nou ik zou het niet zo snel doen omdat ik het toch iets te privé vind en ook niet fijn om naar te kijken (ook al is het hun keus)... Natuurlijk had je in het zwembad ook van massagestoelen enz... maar daar moet je extra voor betalen. We hebben de hele dag in het zwembad gelegen ( ik vooral in het 25 meter bad baantjes gezwommen en natuurlijk meerdere keren in het bubbelbad gezeten natuurlijk ;) ) Aan het einde van de dag waren we allemaal helemaal moe van het zwemmen en chillen. ( chilen chillen chillen in een bubbelbad oh sorry dat liedje kwam spontaan in mij op) dus ondanks de storm die weer kwam konden we goed slapen!!!

De volgende dag breekt aan en mijn zus en zwager waren al vroeg uit de veren om de camper te starten en weg te gaan. We zouden terug gaan maar we wilden eerst nog even ergens anders heen.. Mijn zus en zwager hebben wel eens gehoord van de bijbelschool de fakkeldragers.. Ik zelf ken het totaal niet maar ik was wel nieuwsgierig. De fakkeldragers in Zweden zit vlakbij Vetlanda en is een groot terrein. Toen we daaraan kwamen vonden we het nogal stil.. Geen studenten, helemaal niks!! We dachten misschien is er niemand maar we zullen wel ergens aankloppen en zien we wel. Dus mijn zwager naar een huis waar hij licht zag branden. Een man kwam naar buiten en die zei dat de studenten een christmas break hadden.. Dan gaan ze vaak naar hun ouders of familie op bezoek voor een paar weken.. Omdat het zondag was vroegen we wel aan de man of er ergens een dienst was. Hij zelf ging dan naar een klein dorpje vlakbij en daar naar een kerk. Hij nam ons mee er naar toe en reed voorop... dus wij eragter rijden... het was een mooie dienst en er werd zelfs een bekend nummer gezongen in het zweeds namelijk how great is our god! De rest van de preek kon ik niet verstaan omdat het natuurlijk in het zweeds was. Na de dienst hebben we met die man verder gepraat onder het genot van fika.. Daarna vroeg hij ons mee naar zijn huis om daar te gaan lunchen met zijn familie... Dat vonden wel een heel erg leuk en ook om hun beter te leren kennen... dus eerst ff wat doen in de camper en dan op het terrein van de fakkeldragers naar het huis van de man. Zijn naam is Jonathan en heeft een vrouwe Tricia.. samen hebben ze drie kinderen en is er een vierde op komst. Ze wonen op het terrein van de fakkeldragers. Hij is leider en doet vooral de adventure tijdens de bijbelschool. Zij doet vooral de huiscellen en met de meiden praten. Eens in de week komt er een groepje meiden naar haar huis toe en gaan ze met elkaar bidden/praten en nadenken over zichzelf en het geloof. Ze komen uit Texas Amerika en wonen al 5 jaar in Zweden. Wat ik vooral heel erg inspirerend vond is dat in hun huis er bijbelteksten waren of teksten die God de eer gaven. Kleine notities of memo’tjes die overal ziet hangen.. de ene nog mooier dan de andere.. Ook als ik naar hun luisterde zijn ze zo vol van God en volgen Hem in alles wat op hun pad komt van Hem ;) Ze vertrouwen volledig op Hem en merk ook dat ze niet alleen individueel dichter naar God toegroeien maar ook als echtpaar.. Voor mij was het dus een mooi voorbeeld!! Verder zijn ze ook erg gezegend waar ze nu wonen ( op het terrein van de fakkeldragers) en wat ze doen met de bijbelschool. Jonathan heeft na de lunch ons meegenomen over de campus. Het is een bijbelschool waar je intern woont voor 9 maanden en de hele bijbel door gaat. Hij heeft ons eerst meegenomen naar de kerk waar ze de diensten houden en waar ze de studies geven. Bovenin de kerk hebben ze een chillruimte waar je kan darten, poolen, praten enz... een goede hangout voor de studenten dus na de preek of bespreking.. wat de studenten ook doen is zelf een dienst in elkaar zetten. Ze mogen dan een getuigenis geven en iets over hun zelf vertellen. Dit schijnt altijd heel erg gaaf te wezen. Daarna liet hij ons het grote huis zien waar de jongens slapen.. ( kon niet alles zien hoor :P ) en daarna gingen we naar grote huis waar de meiden slapen.. ( daar kon k wel alles zien).. wat je ziet is dat ze een grote eetzaal en een bibliotheek aan de andere kant.. Boven heb je het slaapgedeelte van de meiden.. Ze hebben allemaal een 4 persoonskamer met stapelbedden... Als je naar een bed kijkt zie je op de muur allemaal foto’s en kaarten van familie en vrienden. Ook is er een klein bureautje waar je aan kan werken.. Natuurlijk een toiletje en een kast waar je met z’n allen mee moet doen... In 1 blik zag ik wel dat je goed kan slapen en terugtrekken!! In de hal hadden ze de was, koffiemachine en de koelkast.. en verder in de hal had je apart de douches! Tis allemaal wel klein maar je het is prima te doen.. Ze hebben ongeveer 10 kamers met 4 bedden dus er kunnen veel mensen die bijbelschool doen en intern wonen. Ik moest wel erg lachen om de namen van de kamers. Elke kamer had een naam van een bepaalde noot ( nut) zoals de cashewnut of the pindanut en de gebedskamer heette de nutroom ( ik zou zelf dan vertalen in de gekke kamer) :P Soms switchen ook van kamer omdat je zo ook met de anderen ook in contact komt van de bijbelschool. Verder heb je op de campus allerlei kleine huisjes voor de sprekers en de administratie. Zelf zouden ze graag nog een basketbalveldje willen omdat ze dat onwijs veel met de jongens doen op die school. Ik hoop voor ze dat het gaat lukken! Maar toen kwamen we buiten en liet Jonathan zijn adventure zien. Dat is in de vorm van een klimwand,een vrije val, knuffelpaal, hoog in de bomen in de touwen klimmen, kajakken en nog meer dingen! Ik vond het super om te zien en maakte mij ook helemaal enthousiast om te gaan survivallen :P Helaas kon dat niet. Wel konden we in de avond nog even bij Jonathan thuis een spelletje met hun spelen en blijven kletsen. Dit was erg gezellig en helaas kon Tricia niet meedoen want ze was erg moe. Ze was namelijk zwanger van het vierde kindje en bijna aan het einde dus dat ging gewoon niet. Maar ze kwam er wel ff bij zitten om te kijken en daarna ging ze slapen. De volgende dag vroeg zijn we weer vertrokken en kregen we van Jonathan en Tricia kikkermuffins mee. ( muffins met spinazie) maar terwijl mijn zus en zwager al aan het rijden waren, was ik nog steeds op de bank in mijn bedje.. Ik kon dus heerlijk blijven liggen en wakker worden van de zonsopgang tijdens het rijden. En toen ik egt wakker was en heerlijk naar buiten keek in mijn bedje onderweg ( zat onder dekens heerlijk warm) kreeg ik van mijn zus en zwager ook nog eens lekkere koffie en een broodje van de mac!! Das nog eens een goede ochtend!! Heerlijk!! We gingen weer naar huis maar niet zonder nog ff ergens heen geweest te zijn. We zijn vlakbij huis naar watervallen geweest. Die waren heel groot en super mooi! Het had net gevroren dus je kon de ijspegels soms zo zien zitten. Verder gingen we onder een grote brug door waar je volgens mij wel vanaf kunt bungeejumpen zo hoog die was maar wat ik mooier vond was het beekje ertussendoor. Je kon helemaal tot in de verte kijken van het beekje en het leek wel of er geen einde aan kwam. Jah dat was erg mooi om even te doen en ook zo ff buiten te zijn maar vooral genieten wat God gemaakt heeft! Daarna zijn we naar huis gegaan want de meiden moesten over een paar dagen alweer naar school. We wilden de laatste dagen nog even thuis zijn om nog ff lekker rustig aan te doen en de overgang is dan minder snel voor de kinderen. Maar gelukkig hebben we thuis nog genoeg te doen ;)

  • 08 Februari 2015 - 21:12

    Paul:

    Een heel lang gezellig en informatief bericht. Fijn dat je dit allemaal zo echt beleefd. Ik wordt er gewoon blij van. Geniet nog zolang je daar bent. Groet, P.

  • 08 Februari 2015 - 22:54

    Mam:

    Hoi Joanne
    Mooi verslag en gezellig om te lezen
    Ik was weer even in Zweden !!
    Voor jouw toch een prachtig avontuur.
    En we hebben het verslag van de dagen op de bijbelschool nog tegoed

  • 08 Februari 2015 - 23:04

    Joanne :

    hey mam,

    die staan als het goed is er gewoon bij want ik heb het aan het einde een groot verslag van de dagen van de bijbelschool dus das raar... ik ga met marieke trouwens dinsdag terug naar de fakkeldragers.. we gaan dan een studie volgen en kijken hoe het verder op de dag gaat met de kleine groepjes enz. verder gaan we proberen met de studenten te praten.. wil namelijk wat ervaringen horen..

    maar goed het moet er gewoon bij staan! liefs joanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

joanne

ben voor 4 maanden in zweden en hou graag door middel van blog op de hoogte van wat ik allemaal meemaak ;)

Actief sinds 19 Nov. 2014
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 4739

Voorgaande reizen:

12 November 2014 - 16 Maart 2014

A swedisch adventure

Landen bezocht: